Podstawy e-biznesu

Poniżej znajdują się fragmenty pełnego artykułu. Cały dokument można pobrać tutaj lub na dole strony.

Nowoczesny biznes, czyli biznes w sieci?

Prowadzenie przedsiębiorstwa z wykorzystaniem dobrodziejstw internetu stało się wyznacznikiem nowej ery handlowo-usługowej. Niemal każdy biznes da się (i powinno się) przynajmniej częściowo zakotwiczyć w sieci. Nawet stworzenie internetowej wizytówki, bez strony internetowej, bez rozbudowanych podstron i funkcjonalności, podnosi atrakcyjność przedsiębiorstwa. Nie mówiąc już o jego wiarygodności w oczach klientów („Jeżeli nie ma Cię w sieci – nie istniejesz”) i możliwości odnalezienia podstawowych informacji o zakresie usług, cen, godzinach otwarcia, czy danych teleadresowych. Ponieważ w przypadku wielu typów działalności biznesowej, np. działalności usługowych, czy o bardzo wąskiej specjalizacji, zdobywanie klientów zasadza się wciąż na kontakcie face-to-face wydawać by się mogło, że internet jest dla nich elementem nieistotnym. Nic bardziej mylnego! Co prawda zdobywanie klientów, wykonywanie usług, czy zwieranie umów wciąż odbywa się (i będzie się odbywać) w świecie „analogowym”, pozacyfrowym, nie można zrezygnować z możliwości informowania o swojej działalności – wyżej wspomniany adres, czy podstawowa strona-wizytówka firmy ułatwi jej wyszukanie, a także uwiarygodni ją w oczach potencjalnych klientów i partnerów biznesowych.

Z jakich usług administracyjnych mogę korzystać jako „biznes”?

Internet w firmie to nie tylko proste przedstawienie się i kontakt z klientem. To także obsługa finansów firmy, obsługa podatkowa i administracyjna. Dzięki platformom ePUAP każdy, kto posiada numer PESEL (numer identyfikacji podatkowej, który nie ma nic wspólnego z kwestią obywatelstwa – urząd ma obowiązek wydać numer PESEL każdemu kto jest zameldowany w Polsce lub podejmuje w sposób legalny pracę na jej terenie) może, po założeniu Profilu Zaufanego, kontaktować się z urzędami polskimi bez wychodzenia z domu, może także dowiedzieć się jakie podatki ma zapłacić i w jakiej wysokości, wyrobić sobie dowód, lub kartę EKUZ, a także wysyłać wszelkie pisma i zapytania do urzędów, jednostek samorządu terytorialnego, jednostek edukacyjnych, czy podlegających Narodowemu Funduszowi Zdrowia.

Dzięki usługom fakturowni może także rozliczać przychody i rozchody firmy, uzupełniać i wysyłać JPK (Jednolity Plik Kontrolny), dodawać ogłoszenia o poszukiwaniu pracownika
w Urzędach Pracy (a co za tym idzie – uzyskiwać dotowanych przez państwo pracowników), wyszukiwać takich pracowników, oraz wystawiać wszelkie dokumenty firmowe – od faktur, przez kilometrówki i WZ-ki.

Co jest największą przeszkodą dla małego i średniego biznesu w sieci?

Oprócz często zbyt wysokich opłat za niektóre usługi i funkcjonalności, największą przeszkodą jest paradoksalnie – czynnik ludzki. Największą obawą wbrew pozorom nie jest bowiem np. bezpieczeństwo w sieci, a brak wiary we własne siły. Szkolenia, dokształcanie się samodzielne i ćwiczenia pozwalają tą barierę pokonać. Dodatkowo – w dobie internetu otwartego, działającego na szablonach i dostępnych dla laików rozwiązań, które nie wymają wiedzy programistycznej, brak obaw przed działaniem w sieci jest kluczem do sukcesu! Internet wszystko przechowuje, ale z drugiej strony – kolejne atrakcyjne tematy szybko wypierają tematy już znane. Z tego względu, nawet jeżeli nie uda się stworzyć superfunkcjonalnej i pięknej witryny za pierwszym razem, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować jeszcze raz!

Zainteresował Cię ten temat? Pobierz pełen dokument!