Podstawy marketingu

W ramach pierwszego cyklu szkoleń ABC Przedsiębiorczości eksperci i ekspertki prowadzący poszczególne warsztaty przygotowali specjalistyczne artykuły tematyczne. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym podstaw marketingu. Najważniejsze fragmenty prezentujemy poniżej, zaś cały artykuł można pobrać tutaj lub na dole strony.

Na czym polega marketing?

Marketing to sposób działania i zarządzania, który ma na celu rozpoznanie oraz zaspokajanie ludzkich i społecznych potrzeb. Jedna z najkrótszych definicji marketingu brzmi następująco: „Zaspokajać potrzeby, osiągając zysk” (P. Kotler). Na działania marketingowe składają się wszystkie aktywności przedsiębiorstwa, które mają na celu wsparcie sprzedaży towarów i usług, a wśród nich analiza rynków docelowych, pozyskiwanie, utrzymywanie i zwiększanie liczby klientów, a także komunikacja z nimi.

Działania marketingowe mogą być zorientowane na różne elementy:

  • politykę produktową i cenową,
  • relacje z klientem/doświadczenie klienta,
  • kanały dystrybucji,
  • komunikację (tzw. komunikacja marketingowa).

Czy internet to jedyna platforma, której może używać mała firma do prowadzenia działań marketingowych?

Internet choć najbardziej efektywny kosztowo i najbardziej dostępny nie zawsze jest najskuteczniejszą formą prowadzenia działań reklamowych. W niektórych przypadkach (np. jeśli otwieramy kawiarnię lub oferujemy wyspecjalizowaną usługę) bardzo efektywny może okazać się bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem podczas targów, konferencji czy po prostu na ulicy w pobliżu naszej siedziby. Warto w tym kontekście pamiętać o przygotowaniu atrakcyjnej ulotki.

Zainteresował Cię ten temat? Pobierz pełen dokument!