
Podstawy marketingu
W ramach pierwszego cyklu szkoleń ABC Przedsiębiorczości eksperci i ekspertki prowadzący poszczególne warsztaty przygotowali specjalistyczne artykuły tematyczne. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym podstaw marketingu. Najważniejsze fragmenty prezentujemy poniżej, zaś cały artykuł można pobrać tutaj lub na dole strony.
Na czym polega marketing?
Marketing to sposób działania i zarządzania, który ma na celu rozpoznanie oraz zaspokajanie ludzkich i społecznych potrzeb. Jedna z najkrótszych definicji marketingu brzmi następująco: „Zaspokajać potrzeby, osiągając zysk” (P. Kotler). Na działania marketingowe składają się wszystkie aktywności przedsiębiorstwa, które mają na celu wsparcie sprzedaży towarów i usług, a wśród nich analiza rynków docelowych, pozyskiwanie, utrzymywanie i zwiększanie liczby klientów, a także komunikacja z nimi.
Działania marketingowe mogą być zorientowane na różne elementy:
- politykę produktową i cenową,
- relacje z klientem/doświadczenie klienta,
- kanały dystrybucji,
- komunikację (tzw. komunikacja marketingowa).
Czy internet to jedyna platforma, której może używać mała firma do prowadzenia działań marketingowych?
Internet choć najbardziej efektywny kosztowo i najbardziej dostępny nie zawsze jest najskuteczniejszą formą prowadzenia działań reklamowych. W niektórych przypadkach (np. jeśli otwieramy kawiarnię lub oferujemy wyspecjalizowaną usługę) bardzo efektywny może okazać się bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem podczas targów, konferencji czy po prostu na ulicy w pobliżu naszej siedziby. Warto w tym kontekście pamiętać o przygotowaniu atrakcyjnej ulotki.
Zainteresował Cię ten temat? Pobierz pełen dokument!
