Projekt „Punkt konsultacyjny dla cudzoziemców w Fundacji dla Somalii” finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Fundacja dla Somalii zaplanowała ten 12-miesięczny projekt będący kontynuacją wsparcia migrantów/migrantek oraz uchodźców/uchodźczyń poprzez udzielanie pomocy prawnej, ogólnego i specjalistycznego wsparcia integracyjnego, jak również w dziedzinie doradztwa zawodowego. Dostępni w ramach swoich grafików doradcy integracyjni oraz doradcy specjaliści będą wspierać cudzoziemców w sytuacji migracyjnej – tej planowanej jak i przymusowej.
Wielu migrantów doświadcza trudności w adaptacji w nowym kraju i niekiedy wyzwań w załatwianiu codziennych spraw, część z nich doświadcza przemocy i naruszania praw człowieka związanych z nadużyciem przez pracodawców lub problemami natury prawno-administracyjnej. Możliwość odwiedzania Fundacji i uzyskania wsparcia pełni również ważną rolę wsparcia psychospołecznego, a odwiedzając te przyjazne miejsce mają dostęp do innych działań i wsparcia w ramach innych projektów Fundacji (m.in. działania nakierowane na przeciwdziałanie przemocy ze względu na płeć, szkolenia, wsparcie psychologa, wydarzenia integracyjne i eventy itd.).
Realizujemy działania pomagające im poruszać się po kraju przyjmującym – aby znali oni swoje prawa i obowiązki raz mogli poruszać się po podstawowych usługach koniecznych do życia ich i ich rodzin. Indywidualnie pomagamy ich w konkretnych wyzwaniach życia codziennego – od wizyty u lekarza lub w urzędzie, po napisanie odwołania, aby zalegalizować ich pobyt w Polsce, po sytuacje przemocy, nadużycia praw po dyskryminację i mobbing w miejscu pracy. Ważnym aspektem jest istnienie przyjaznego miejsca, gdzie zawsze uzyskają poradę i wsparcie, będą mogli przyjść i usiąść na kawę/herbatę i pobyć z innymi cudzoziemcami w przyjaznym dla nich miejscu.
NASZE REZULTATY:
Okres trwania: 30 grudnia 2021 − 30 grudnia 2022
Fundacja zaplanowała ten 12−miesięczny projekt będący kontynuacją wsparcia migrantów/migrantek oraz uchodźców/uchodźczyń poprzez udzielanie pomocy prawnej, ogólnego i specjalistycznego wsparcia integracyjnego, jak również w dziedzinie doradztwa zawodowego. Dostępni w ramach swoich grafików doradcy integracyjni oraz doradcy specjaliści będą wspierać cudzoziemców w sytuacji migracyjnej − tej planowanej jak i przymusowej.
Realizujemy działania pomagające im poruszać się po kraju przyjmującym − aby znali oni swoje prawa i obowiązki raz mogli poruszać się po podstawowych usługach koniecznych do życia ich i ich rodzin. Indywidualnie pomagamy ich w konkretnych wyzwaniach życia codziennego − od wizyty u lekarza lub w urzędzie, po napisanie odwołania, aby zalegalizować ich pobyt w Polsce, po sytuacje przemocy, nadużycia praw po dyskryminację i mobbing w miejscu pracy. Ważnym aspektem jest istnienie przyjaznego miejsca, gdzie zawsze uzyskają poradę i wsparcie, będą mogli przyjść i usiąść na kawę/herbatę i pobyć z innymi cudzoziemcami w przyjaznym dla nich miejscu.
Punkt rejestrował unikalnych użytkowników usług w bazie w sytuacji świadczenia porad bezpośrednich, takich osób jest 780. 49% beneficjentów to osoby z Ukrainy, 12% z Białorusi i 9% z Indii, następnie pod względem ilości osób korzystających z naszych usług to Rosja, Uzbekistan, Turcja, Kirgistan, Iran i Azerbejdżan. Łącznie udzieliliśmy wsparcia osobom z 52 krajów. Po eskalacji wojny w Ukrainie doradcy świadczyli wsparcie telefonicznie i na mediach społecznościowych, w punktach doradczych i tranzytowych. Takie porady i beneficjenci nie byli rejestrowani oficjalnie w bazie, aby uszanować nagłe potrzeby i unikać obaw związanych ze zbieraniem danych.
Doradcy udzielili 2309 zarejestrowanych bezpośrednich porad, ale wsparcia udzielono znacznie więcej ze względu na otwarte dyżury dla uchodźców, obsługę linii telefonicznej. Radczyni prawna udzieliła 306 porad w najbardziej skomplikowanych sprawach prawnych, a trzej najbardziej doświadczeni doradcy w legalizacji udzielili 1524 porad. Doradczynie zawodowe udzieliły 324 porad.